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English text follows Japanese.


私は毎朝お庭のアスパラとトマトの育ち具合をチェックするのが日課です。


「小さなベジタブル・ガーデン」とこっそり自分では呼んでおりまして、とは言え、たかだかプランター1個とちっぽけなお庭の片隅なのですが・・・


あはは・・・


それはさておき、通常食べ頃のアスパラ1本を見つけたらまずまずの収穫です。


ところが、今日はラッキーにもアスパラ4本とトマト1個を収穫出来ました!


わぁい:)


普通アスパラは調理せずそのまま生で食べてしまうのですが、今日はせっかくだからお気に入りのアスパラ料理を作ることにしました。


それは焼きアスパラと削りパルメザンチーズ


作り方は超簡単:)


少しのオリーブオイルをグリルパンかフライパンで熱し、アスパラを焦げ目がつくまで焼きます。


オリーブオイルとバルサミコ酢を21の割合で混ぜてドレッシングを作ります。


焼いたアスパラの上に削った(出来れば粉状ではなく、鰹節のように削ったもの)をちらし、ドレッシングをその上とまわりにかけます。


お好みで黒胡椒を挽いてどうぞ。


ところで、皆さんはアスパラが俗にスーパーフードと呼ばれている食品群の一つであることをご存知ですか?


ジュディス・ウィルス(
Judith Wills)のフードバイブル(the Food Bible Quadrille Publishing in London)によると、アスパラはビタミンEを含む数少ない野菜の一つだそうです。


その配糖体(グリコシド)は抗炎症作用の可能性があり、リウマチの治療に役立つかもしれないとのことです。


また、アスパラは利尿成分も含んでいるようです。


こういった栄養価の高さはもちろん、アスパラはとっても美味:)


初夏の味!


今、「旬」なので是非メニューに加えていただきたいお野菜です。


このレシピはお洒落な前菜またはメインの付け合せにぴったり!


試して下さいね。

 



Chargrilled Asparagus with Parmesan Shavings

 

Every morning, I check my little vegetable garden for any ready to harvest asparagus and tomatoes.


Eh…perhaps a planter and a little patch of ground are not quite a “vegetable garden”…


I know it is an exaggeration of the first order…


Please don’t laugh!


Anyhow, if I’m lucky, I collect one stalk of asparagus and that is it.


This morning, however, was an extra lucky day, as there were four stalks of asparagus and a tomato waiting for me :)


Fantastic!


I don’t normally bother to cook asparagus, but to
honour the occasion (?), I prepared one of my most favourite asparagus recipes – Chargrilled Asparagus with Parmesan Shavings.


The recipe is very easy;


To prepare, just heat up a little olive oil in a grilling pan (a skillet, or even an ordinary frying pan) and chargrill asparagus until tender.


Mix two potions of extra virgin olive oil and one portion of balsamic vinegar to make a dressing.


To serve, sprinkle parmesan shavings over the asparagus and drizzle the dressing over and around.


Freshly ground black pepper to taste.


Did you know asparagus is one of the so-called superfoods?


According to the Food Bible by Judith Wills (Quadrille Publishing in London), it is one of few good vegetable sources of vitamin E.


Its glycosides may be anti-inflammatory and of use in rheumatoid.


It is also a natural diuretic.


Besides the nutritious value, it tastes great!


The taste of early summer :)


It is in season now, so why don’t you add this vegetable to your diet?


This recipe will make a very attractive starter or a side dish :)