qrcode

English text follows Japanese.

ヨガのポーズには肉体や精神に与える様々な素晴らしい効果がありますが、その逆に体調、持病や妊娠など身体の変化によって避けたり、気を付けて練習したりしなければいけないポーズもあります。


例えば、生理中は逆さのポーズや腹筋を使うポーズは避けるように!


過激な後屈も生理に伴う腰痛をひどくするのでお勧めできません。


それらの代わりに、パスチモータナーサナ
(前屈のポーズ)や、ジャヌ・シルシャーサナ(頭を膝に近づける前屈のポーズ)トリアング・エカムカイカパダ・パスチモータナーサナ(片足を後ろに向ける前屈のポーズ)ウパヴィスタ・コナーサナ(開脚して行う前屈のポーズ)等、座って行う前屈のポーズがお勧めです。


それも出来ればボルスターや巻いた毛布で腹部を支えて行うようにします。


身体を支えて行う座りの前屈は腹部を柔らかくし、優しく腰を伸ばしてくれます。


そして、これらの部位の不快な症状を和らげ、心を穏やかにする効果があります。


腰から頭までボルスターで支えて行うスプタ・バッダ・コナーサナ
(足裏を合わせて行う寝ポーズ)も生理中の練習に適したポーズ。


このポーズは腹部と腰をリラックスさせ、生理痛を和らげる効果と、心を落ち着かせる効果があります。


女性には非常にありがたいポーズです。


また、高血圧の方は逆さのポーズは絶対に避けるように!


代わりに気持ちが穏やかになり、血圧を下げる効果がある前屈のポーズを中心に練習して下さい。


ナディ・ショーダナ
(片方の鼻孔ずつの呼吸法)といったシンプルなプラーナヤーマ(呼吸法)も心と神経システムを穏やかにするのに最適な技法と言われており、高血圧の方に理想的です。


トリコナーサナ
(三角のポーズ)パーシヴァ・コナーサナ(側面を伸ばしたポーズ)といった立ちポーズを練習する時は、通常天井に向けて上げる手を腰に置き、視線は下にします。


緑内障など深刻な目の病気をお持ちの方も逆さのポーズを避ける必要があります。


また妊娠中はアーダ・マチエンドラーサナ
(賢人マチエンドラのポーズ)といった深い捻りのポーズや、ナヴァーサナ(船のポーズ)といった腹筋を使うポーズ、ブジャンガーサナ(コブラのポーズ)等のうつ伏せから始めるポーズや仰向けに寝転んで行うポーズ、逆さのポーズなど、避けるべきポーズや、気を付けて練習しなければいけないポーズがたくさんあります。


また、妊娠
3ヶ月目に入るまでヨガの練習はお勧め出来ません。


妊娠、怪我、持病など、健康状態が通常でない場合はヨガを始める前に医者のアドバイスを受けること。


また、何よりも常識で判断して、練習中に嫌な感覚があれば無理をしないことが肝心です!


クラスに参加される時は必ず体調のことや持病のことをインストラクターに伝えて下さいね。


無理の無い練習を心掛けましょう。

 


Safe Practice

 

While each yoga pose has many physical as well as mental benefits, at the same time, depending on your physical conditions and ailments, certain poses should be avoided or at least they should be practiced with caution.


For instance, ladies, avoid inversions and any poses that focus on abdomen during menstruation.


Extreme backbends are also not recommended, as they tend to aggravate lower back pains associated with menstruation.


Instead of these poses, seated forward bends such as Paschimottanasana (Seated Forward Bend), Janu Sirsasana (Head to Knee Pose), Triang Mukhaikapada Paschimottanasana (One Foot Transversely Facing Back Forward Bend) and Upavista Konasana (Wide Angle Seated Forward Bend) are good ones to practice, especially if you support your abdomen with a bolster or a rolled up blanket.


These supported forward bends soften the abdomen as well as gently stretching the lower back.


They help to relieve discomfort from these areas and calm the mind.


Supported Supta Baddha Konasana (Reclining Bound Angle Pose) is another great pose to practice, as it relaxes the abdomen and lower back.


It also relieves cramps and
quietens the mind.


For those who suffer from high blood pressure, inversions should definitely be avoided. 


Try to practice forward bends which have calming effects to the mind and help to lower the blood pressure, instead.


Also, simple Pranayama (breathing exercise) such as Nadi Sodhana (alternative nostril breathing) is ideal as this is considered to be the best technique to calm the mind and the nervous system.


When standing poses such as Trikonasana (Triangle Pose) and Parsva Konasana (Lateral Angle Pose) are practiced, be sure that you keep your top arm on the waist instead of stretching up towards the ceiling and keep your dristi down instead of up.


If you suffer from serious eye problems such as glaucoma, once again, inversions should be avoided.


For pregnant ladies, deep twist such as Ardha Matsyendrasana (Sage Matsyendra's Pose), poses which focus on abdomen such as Navasana (Boat Pose), poses which require you to lie flat on the belly such as Bhujangasana (Cobra Pose), any poses which require you to lie flat on the back and inversions are all avoided or use modifications.


Also, remember that yoga practice is not recommended during the first trimester of pregnancy.


If you have any physical conditions or serious health problems, speak to your doctor before you take up yoga. 


Most of all use common sense and if you feel any undue discomforts during the practice, listen to what your body tells you and just back off a bit.


Be sure to inform your yoga teacher of your health concern before the class.


Safe practice!